venerdì 10 luglio 2009

iletim ve Dağıtım şebekeleri

Geleneksel ve yenilenebilir enerji endüstrilerinin hemfikir olduğu en onemli noktalardan biri mevcut iletim ve dağıtım şebekelerinin geliştirilmesi ve islah edilmesidir. Yeni güç santralleri kurmayı hedefleyen global projeler yeterli sermaye olmamasından dolayı durdurulmus olsa da, iletim ve dağıtım sistemleri için durum daha iç açıcı görunmektedir.

Iletim ve Dağıtım şebekeleri tüm dünyada gün geçtikçe bozulmakta ve zayıflamaktadır. Yenilenebilir enerji ve uygulamalarının hızla geliştiği ve yaygınlaştığı günümüzde, şirketler mevcut iletim ve dağıtım şebekelerinin tekrardan gözden geçirilmesi ve geliştirilmesi konusunda çesitli yatırımlara ve projelere başlamaktadırlar.

Yeni yatırımların arasında yeni iletim hatları, transformatörler, depolama aygıtları, analog ve dijital sayaçlar ve çeşitli enerji yönetimi ve kaynak tahmini araçları sayılabilir. Yenilenebilir enerji kaynaklarının önemi arttıkça bahsedilen yazılım ve donanım yatırımları daha da artacak ve enerji yönetiminde daha büyük rol alacaktır.

Önümüzdeki yıllarda en büyük yatırımlar denizde kurulacak rüzgar tarlaları alanında olacaktır. Günümüzde sadece 1,5 GW lık bir offshore rüzgar enerjisi mevcuttur. Fakat önümüzdeki 10 yıl içerisinde 20-30 GW lık enerji sağlayacak offshore rüzgar yatırımları yapılacaktır. Bu yatırımlar ayni zamanda üretilen bu enerjinin gerekli bölgelere iletimi ve dağıtımı problemini de beraberinde getirmektedir. Böylece iletim ve dağıtım şebekelerine yapılacak yatırımların önemi bir kez daha ortaya çıkmaktadır.

Denizlerde kurulacak rüzgar tarlalarından başka, karada yapılacak iletim ve dağıtım şebekesine yönelik yatırımlar da önemlidir. Bu yatırımlar sayesinde devletler ve şirketler akıllı şebekler kurmayı ve böylece insanları elektrik tüketimleri konusunda daha çok bilinçlendirmeyi ve bunun sonucu olarak şu anda çalışmakta olan enerji santrallerinin verimliliğini arttırmayı ve sermaye harcamalarını azaltmayı hedeflemektedirler.

Geleneksel veya yenilenebilir enerji kaynaklarindan gelecek olan enerjinin ucuz ve verimli bir biçimde evlere iletilip dağıtılması açısından mevcut şebekelere yapılacak yatırımlar çok önemlidir. Yenilenebilir enerji konusunun gündemi meşgul etmeye başladığı şu günlerde dağıtım ve iletim şebeklerinin yeniden yapılandırılması konusu gözden kaçırılmamalıdır.

(Kaynak: Stephen Lacey)